Tamburbestyr och WC-ärenden

Barnens tamburbestyr och WC-ärenden planeras och genomförs, precis som all annan småbarnspedagogisk verksamhet, utifrån barnens behov. Det finns både utvecklingsområden och saker som fungerar väl gällande rutinerna i tamburen och på WC, och en del av det som kommit fram under regionens pedagogiska diskussioner behandlas i det följande.

Tamburbestyr

Några lyfter fram att vistelsen i tamburen kan leda till köande, att det därmed blir stökigt, vilket i sin tur leder till att man ger barnen onödigt mycket hjälp vid på- och avklädning. De flesta ser ändå till att uppmuntra barnen att klä på och av sig själva, de vuxna hjälper vid behov men låter tambursituationen ta tid. Det är vanligt att tamburbestyren sker i smågrupper. Onödigt tjat är något man vill undvika.

För att undvika kaos i tamburen och för att göra vistelsen där till en pedagogisk situation, delas barnen som sagt in i mindre grupper. Man hinner då prata och fundera med barnen, man lär dem klä på och av sig själva och när det är lugnt kan barnen även lära av varandra. När personalen är få är det svårt att dela in barngruppen. Det konstateras att när väntan blir längre för barnen uppstår både frustration och bråk.

Om det finns tillräckligt stor personal på plats är det möjligt att låta barnen klä på och av sig i lugn och ro och vid behov hjälpa till. Här är några av de rutiner man skapat under tambursituationen:

  • Alla som fått på sig kläderna belönas med en bamsekram.
  • En vuxen går ut så att de barn som är klara inte behöver vänta utan kan gå ut.
  • Barnen får berätta hur de vill ha på sig sina kläder.
  • En vuxen sitter på en stol och barnen får komma och be om hjälp.
  • Ingen maktkamp. Om ett barn springer undan hjälper man istället ett annat.
  • Finns ett bildschema vilket plagg som ska på och i vilken ordning.
  • Tid för diskussion. Man diskuterar till exempel vilken strumpa som ska på vilken fot, vilka kläder man behöver just idag. Man sjunger, berättar ramsor, pratar om färger och former eller något helt annat som intresserar barnet. De mindre barnen lär sig om kroppen när man benämner kroppsdelarna som man klär på.
  • Positiv respons ger barnen uppmuntran att klara på- och avklädning.

”Tambursituationen är ett bra tillfälle att ge omsorg om barnet. Att ha dem i famnen och mysa tillsammans. Barnen lär sig att ta ansvar för sina egna saker och får lära sig hur man klär på sig.”

WC-ärenden

Utmaningar vid WC-situationen är bland annat att det bildas köer och att det är svårt att hinna lära ut och övervaka handtvättning. De flesta anser sig ändå ha en välfungerande WC-rutin där det får ta tid för barnen, där man är noga med handtvättningen och där de vuxna övervakar, handleder och hjälper till vid behov. Lek och bus under WC-turerna är något man vill undvika.

handtvätt

Det är vanligt att genomföra WC-ärenden i smågrupper. Barnen får själva bestämma om dörren är på glänt, stängd eller även låst. Man försöker lära ut att WC-ärenden är något privat som ska respekteras och som får ta tid. Det kan ta länge att sitta på pottan, och vid blöjbyten hinner man med bilder, ramsor och diskussion. Här följer några tips på hur WC-bestyren kan underlättas:

  • Märk ut på golvet var man ska stå i kö (för att undvika knuffande etc.)
  • Underlätta väntandet. Vid köande uppmuntras barnen till exempel att massera kompisen framför.
  • Kan kännas tryggt för en del barn med en övervakare vid WC eftersom smällande dörrar och ekande ljud kan göra situationen olustig.
  • Övervakning av handtvättning. Man lär ut varför man måste tvätta sig.
  • Barnen tvättar händerna tillsammans med sin vårdnadshavare när de kommer på morgonen.

Man kunde bli bättre på att lära barnen minska på och hålla koll på tvålanvändningen. Samtidigt anses det ytterst viktigt att lära ut en god handhygien, för att minska smittospridningen. Även om man försöker få barnen att gå på WC under olika tidpunkter för att undvika köer, vill man absolut inte tvinga någon att till exempel avbryta leken om hen inte vill gå på toaletten. Man vill i alla situationer respektera barnens integritet. Familjedagvårdarna ser WC-ärenden som en social situation där alla är med, umgås och lär sig vänta på sin tur.

Nästa vecka är det dags att sammanfatta tankarna från de pedagogiska diskussionerna kring matsituationen och vilan.

Sammanfattat av Karin Storbacka, koordinator för projektet Lärstigen. Citatet kommer från en av de verksamhetsenheter där man hållit pedagogiska diskussioner.

Lämna en kommentar